امیـد
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |

 مصاحبه در ژورنالیزم اصلا اززبان فرانسوی گرفته شده که بمعنی ملاقات یک  ویا چند نفر با کسی دیگر ازطریق وعده گرفتن برای دیدارجهت جمع اوری معلومات واطلاعات مشخص ومعین میبا شد.مصاحبه رادیوی برخلاف مصاحبه مختص بیک روزنامه ویا یک مجله عبارت ازمعلومات درمورد یک گفتار ویا سخن نیست بلکه خود یک سخن وگفتگوی ثقه میباشدواز نظر وقت وزمان نزدیکی وفوریت دارد .گرچه مصاحبه رادیوی با مقایسه با مصاحبه مطبوعاتی درست ادت مرتب واصلاح شده نمی تواند .     مصا حبه رادیو ئ اکثرا برای مقاصد ذیل بکار میرود .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |

   « گوینده شدن » یک مطلب است و « گوینده بودن » مطلبی دیگر . شما ممکن است به کمک کمی بخت ، یا یک دوست با نفوذ ویابه سبب داشتن چهره یی دلچسپ و ... به عنوان گوینده به رادیو یا تلویزیون را ه یابید .

   اما آیا به کمک کمی بخت یا به یاری یک دوست با نفوذ می توانید حقیقتآ گوینده باشید  ؟

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |


مقدمه

روزنامه نگاری در جوامع معاصر

وسایل نوین ارتباطی مانند روزنامه ، رادیو و تلویزیون با گزارش جریان رویداد های محیط زنده گی بررسی و بیان اندیشه ها و عقاید انسانی در مورد توسعه و تحکیم مراودات اجتماعی و بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ افراد نقش بسیار مهمی را به عهده دارند

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |

 

پیشگفتار             

 

    خداوند منان را شگذاریم که مارا توفیق داد تا از روز نه ای وارد بحث سیاست و ژورنایست شویم تا بتوانیم معیاری ها را در رابطه به سیاست و ژوزنالیزم بیابیم و تا حدتوان به این کار دست یافتیم و بدین محلوظ وظیفه خانگی را که استاد مضمون اصول تحقیق استاد محترم پوهنیار محمد داوود "نبیل" در رابطه به سیاست و ژورنالیزم برای مان سپرده شده بود توانستیم در این رابطه مجموعه مطالب حقه را تهيه نمایم . درتهيه  این مطالب از کتب های عمده و جامع عرصه ژورنالیزم استفاده نموده ایم این مجموعه مطالب در(29) صفحه تحریر گردیده و دارای سه بخش میباشد که بخش اول آن شامل سياست وژور نالیزم نقش   اعلان با ژورنالیزم ورسالت ژورناليزم و سیاست است، بخش دوم آن ژونالیزم و معیاری سیاست را تحت مطالعه قرار میدهد و بالاخره  در بخش سوم آن سیابون و ژورنالیزم را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده ایم . اکیدآ قابل یاد آوری است که از هدایات و رهنمای استاد محترم پوهنیار محمد داوود "نبيل" اظهار سپاس و تشکری می نمایم که حوصله مندی شان در خدمت ما قرار گرفتند که بار بار نزد ایشان تشریف بردیم و از هدایات گهر بار شان مستفید شدیم . در خاتمه اینجانب ، امید کنکاش خواهش می نمایم که مجموعه مطالب را که تهیه نموده ام خالی از كوتاهي نیست بنآ لطف نموده ما را عفو نماید  .                              

                                  امید کنکاش

دانشجوی دانشکده ژورنالیزم

 

 

الف


مقدمه

 

   اصول بین المللی سیاست و ژورنالیزم در 1983 در پاریس با اشتراک نمایندگان خبر نگاران در سطع بین المللی و منطقه در سراسر جهان تهیه کرده و ژورنالیزم و سیاست و سیر تاریخی خود را آغاز کردند . بدون شک ژورنالیزم  یک عرصه و سیع بوده که با همه مسلک ها در یک محدوده آمیخته بوده اما " سیاست" بیشتر از همه علوم خود را در بستر ژورنالیزم پرورانيده شده است " با آغاز عصر مطبوعات در اوایل قرن هفدهم " مطالب از جانب سیاسيون در رسانه ها گنجانیده شده و به نشر رسيد که خود نیاز سیاست مداربه ژورنالیستان ميدهد ،امادرشرايت فعلي عقايد سياسيون از هنجره ژورناليزم به سمع عامه مردم رسانيده ميشود. بدین ملحوظ سیاست نمیتواند بدون ژورنالیزم نفس راحت بکشد . در این رساله که تهیه شده خود را ملزم نمودیم تا مطالب را از منافع بطوری دقیق بررسی نمایم . تا حد توان تلاش بخرچ داد ابعاد عرصه سیاست و ژورنالیزم بشکل برجسته بیان نمایم . افکار و دیده های را که از طریق ژورنالیزم انعکاس یافته تا حد توان مندی مان            

 

در این رساله گنجانیده ایم . نکته دیگر این که ژورنالیم یک عرصه وسیع نسبت به سیاست و همیشه سیاست نیاز به ژورنالیزم داشته و سیابون همیشه در تلاش بودند که هر کدام از ژورنالیم به نفع خود تبلیغات نمایند.                               

                      با احترام

                                  امید کنکاش

دانشجوی دانشکده ژورنالیزم 

 

ب

 

 

بخش اول

سیاست وژورنالیزم

   از اینکه درفهمیدن هرعلم نخست تعریف موضوع و غرض آن باید فهمیده شود ناگزیر بحث خود را از معرفی سیاست و ژورنالیزم آغاز میکنیم :

 

تعریف سیاست :

    سیاست در لغت به معنای زیاد آماده است که از آن جمله معنی (حکم راندن،ریاست ،اداره کردن ،شکنجه،نگهداری ،حر است خدود و ملک )سعدی هم سیاست را به معنی کشور داری آورده است چنانچه میگویند مالی بی تجارت علم بی بحث و ملک بی سیاست نیابد . (1:ص.1-5)

تعریف ژورنالیزم :

  ژورنالیزم اولآ حقیقت را درک ثانیآ واقعیت و توازن را اختیار میکنند ژورنالیست واقعی باید سرشداستعمار ،این غول برده ساز و بشریت ستم طبقاتی و مبارزه علیه این دو پدیده و در زمینه طریق مبارزه و شکست آن آگاهی عملی سیاسی دقیق دانسته باشد تنها دراین صورت است که ژورنالیست میتواند استراتیژی های نظامی ،سیاسی ،استعمار برجوی ملی ستم طبقاتی ،بی عدالتی و تعصبات نژادی را در کشور خود و جهان افشا و وظیفه مقدس و سترگ ملي و بين المللی خود را ادا نمایند . (2:ص.1-2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 رابطه سیاست و ژورنالیزم

   قوانین  اصول اخلاقی،ارزش های معدنی و عملی در کشور های مختلف جهان تا به کنوانسیون های بین المللی ژورنالیزم به حقیقت ، بی طرفی ،عدم جانب داری ،حلاقت دعوت میکند .

از جانب دیگر دانشمندان علوم سیاسی همیشه سیاست را هر نوع فعالیت ،تلاش و رهکار . بطوریکه به منظور رسیدن به قدرت تعریف کرده اند و مرکز صیقل سیاست دولت را خوانده اند و سیاست مردان نیز همواره نواخت با تکیه زدن به قدرت در پی گسترش نفوذ سیاسی و جاطلبی های آرام گرا یانه برای کشور مردم خود اند . سیاست مداران برای طبق برنامه خود نیاز به افکار عامه دارند . و بدون پیشرفت کار در عرصه حکومت داری اجرا است عالی برای رسیدن به این ارمان نیاز می برم به تبلیغات می باشد که این وسیله تبلیغ همانا ژورنالیزم چيزي ديگر نيست .ژورناليزم به عنوان معلم جامعه و اطلاع رسان صادق وظیفه و رسالت را به عهده دارد (3:ص.1-4)

 

نقش اعلان در سیاست

  سیاست مداران برای تشویق مردم از اعلان استفاده کردند . تا انها را رای بدهند بنآ این یک بخش مهم در سیاست بوده که نتیجه خوبی داده است مثلآ جورج بلیو پوش در سال 2004 یک مقدار پول هنگفتی را صرف تصاویر و بیرق آمریکا کرد و توانست اذهان عامه را به نفع خویش جلب نماید . (4: ص 24-   )

 

رسالت ژورنالیزم در سیاست

   ژورنالیزم ،ژورنالیست را طوری آموزش دهد که او باید در برابر  نا هنجاری های اجتماعی و روند موجود تاریخ صادقانه با شد و آنرا که با اشخاص بنام سیاست مدار به ورد زبانش آمده تبلیغ می کند ،تحلیل و برر سی کند و مردم را آگاهانه از اهداف شوم شان از طریق رسانه های صوتی و تصویری . مطبوعاتی آگاه سازد . به این معنی که اگر تاریخ بر منوال آرزو ها و خواسته های شوم آنها حرکت مس کند ژورنالیست متحهد و دوست داری منافع ملی با اسناد و مدارکه که متکی به حقایق دارند عاملين   خیانت و ظلم را افشا  کند تا مردم بتواند از این نوع اهداف شوم وم آگاهی یابند و قربانی سیاست های شیطانی نشوند (5: ص.6-47)

بخش دوم

 

ژورنالیزم و معیارهای سیاست

   اتحادیه ملی خبر نگاران در انگلستان ژورنالیستان را مؤظف میدارند که معیارهای حرفوی و سیاست را رعایت نمایند . هر گونه موانع  پخش اخبار مبارزه کنند . این اتحادیه اساسات سیاست و ژورنالیزم را در نظر  گرفته و پیشنهاد میکنند خبرنگاران با اطلاعات و طرح های شان با استفاده از راهکاری قانون بدست بیاورد یک خبر نگار باید از طریق اعلان با اظهار نظر با انتشار مطلب موجب تبلیغ و تائید مسول یا خدمت بازرگانی شود تا بدان وسیله امکان مطرح شدن شخص یا نهاد را برای آن می کند (5:ص.41-42)

 

افشای حقایق

   یکی از اوصاف عالی و برجسته یک ژورنالیست و خبر نگار متعهد با رسالت آگاهی دادن و برای مردم از طریق افشا گری حقایق کتمان شده و داشتی جرآت   پرده دری و سنت شکنی است . که ژورنالیست میتواند با داشتنی چنین روحیه و چنین حرکت آرام آرام در میان مردم جامعه و قشر متفکر و دانشمند رسوخ کند ،جای پیدا کند شناخته شود البته در نظام های دیکتاتوری با کشورهای نظیر افغانستان که دموکراسی را نو امتحان میکنند شاید چنین ژورنالیستان مورد هتک حرمت و آزادی توسط بعضی از مقامات استفاده جوو جبحون که میخواهند مردم از حقایق عملکرد شان واقف شوند . و تحت بهانه شرايط نا مساعد در نا شد عاملین اسارت و استبدادی می نویسند شعر میراند چنین قلم بدستان و هنر مندان فاقد اندیشه و بی تعهد جه در خدمت حکومت های نوع طالبی باشنده و چه در مورد نظام مستبد دیگر برای ایشان یک مفهوم دارد . د رهر دو صورت در بی منافعی شخصی خود اند .

بالاخره نویسنده ،خبرنگار ،گزارشگر که بی روحیه و تنبل به اصطلاح بیغرض زندگی کرده از افشاء مسایل زندگی و انعکاس درد ها و رنج ها مردم خالی کند چنین نوسیندگان و هنر مندان افرا دجبحون نمیتواند قلم و هنر را برای همیشه در قفس جور و بیداد زندانی کرد و جلوی مبارزه علنی استبداد و بیداد را گرفت . (5:ص5-58)

 

  خبرنگار بیغرض

قلم بدستان و ژورنالیستان جزمی و بی اندیشه !

اینها عناصری که نا استوار و بیشتر در بی کسب و منفعت مادی و شهرت ،در عینی آن که افراد احساساتی و پر عقده اند ،همانقدر ترسو ،جبون و مردم گریز هستند هرگاه شرائط زندگی اجتماعی در کشور رو به خامت گرائده و اختناق سیاسی در کشور حاکم گردد و یا ممالک مورد تجاوز مستقیم اجنبی قرار گیرد این قلم بدستان و ژورنالیستان یا مادران وطن را ترک میگویند با قلم را خلاف خاموشی کرده به گو شه ای خاموش بر لب زده و منتظر فضای مساعدی می  نشیند تا دیگران برایشان آماده نمایند یا علنآ تن به ذلت داده و اما مقاومت و مداومت هدف مندان ژورنالیستان در زمینه افشا حقایق در چينين شرائط سخت و دشوار خود اوج اعظمت مسلکی و وجدانی ژورنالیستان را به نمایش میگذارد زیرا ژورنالیستان و هنر مندان که مورد تقدیر ارتجاع و مایه نفرت مردم باشد خودش مرده  هنر مند و هنر اش مبتزل است نوسینده ،خبرنگار ،و هنر مند که راه های انگیزه علت ياب بیدار کن وبسيج گرا از مردم پنهان کند . تا مردم ندانند ،نگویند چنین نوسینده خبرنگار و هنر مند نوکران گوش به فرمان عاملینی استبداد و استعمار اند دوستان مردم با بستنی دهان شلعر و با شکتنی قلم ژورنالیست و تعهد خبر نگار و هنر منفعلی در جامعه بوده در حقیقت عناصر هرزه و بیخطری هستند برای عاملینی استبداد و عقب گرای که اصلآ به درد مردم و جامعه نمیخورند و از نظر ادب شناسان مردم گرا مردود شناخته شده اند و به گفته و نیالی زاکرو تيني نوسینده و ادبیات شناس مشهور رستونی شاعر نویسنده و هنر مند نباید رسانی باشد کوچک و در حصه شیشه یی که تنها خودش را رسند باید رسان باشد پوسته درگیر ودار زندگی و منفی اجتماع من قهرمان ادبیات رامین می بینم (5:ص22-25)

 

 

ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |

 

نویسنده: امید کنکاش

·         اسوارت هال برای شناخت خبر سه خصوصیت را برمیشمارد:

پیوند خبر با یک حادثه , تازه گی و قابلیت خبری داشتن (ارزش های خبرش)

·         جان هربرت برای خبر شاخص های ذیل را بر میشمارد :

1-    متوارن و صحیح  2-  نو آوری3-  زبان مطلوب 4- صداقت 5- اطلاع دهی 6- تعبیر وتفسیر خبر نگار 7- داوری نکردن 8- استفاده از عباره های مشخص 9- عدم تعبیرو تفسیر خبر نگار10- همخوانی شکل با محتوا.

·         خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

·         کارشناسان از دیدگاه سیاسی و اجتماعی خبر راپاره ای از چالش های فرا راه بانوان وجوانان بدخشان

نوشته شده در تاريخ شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |

نویسنده :شبنم نگهت

2012/ 1/ 20   

ترید و شکی وجود ندارد که جوانان و بانوان  به عنوان بزرگ ترین نیروهای سیال، سازنده و تحول آفرین در سراسر دنیا محسوب می شوند، اما با تأسف فراوان و اندوه بی کران این نیروهای انقلاب آفرین ،سرنوشت ساز و پویا به صورت کل در همه اطراف و اکناف کشور و بصورت ویژه در ولایت پهن دامن  بدخشان کاملا مغفول و مظلوم اند. اگر بخواهیم مشکلات و چالش های که فرا راه این دو قشر در بدخشان می باشد را به بررسی بگیریم، گسترده تر ،حجیم تر و افزون تر از حوصله ی اینگونه  مقاله ها می باشند، اما  روی هم رفته   در این نوشته  برخی از مشکلات  مهم و بنیادی این دو دسته را می توان بصورت فشرده و فهرست وار توضیح داد:

1- نبود مراکز علمی و فرهنگی



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط امید کنکاش |

1-    وظایف خبری و آموزشی

2-    وظایف راهنمایی و رهبری

3-    وظایف تفریحی و تبلیغاتی

اگر نگاهی گزرا به تاریخ پیدایی خبر گزاری ها بیندازیم , دیده میشود که اولین خبر گزاری در سال 1835 میلادی در پاریس توسط شخصی بنام شارل هاوس ایجاد شد هاوس ابتدا یک دارالترجمه داشت او در این دارالترجمه گزیده هایی از روزنامه های مختلف اروپایی را جمع آوری میکرد و در اختیاری مطبوعات فرانسه قرار میداد.( این خبر گزاری امروز بنام فرانس پرس کار میکند)

و همچنان اهداف رسانه های همه گانی چنین ردیف بندی میشود:

1-اطلاع رسانی 2- همبسته گی 3- پیوسته گی و تداوم  4- تفریح و سرگرمی 5- بسیج